Profilaktyka niejedno ma imię – zdrowa dieta dla serca

profilaktyka-niejedno-ma-imie

Jeśli chodzi o profilaktykę, stanowi ona zespół działań prowadzących do uniknięcia rozwoju jakiejś choroby czy wystąpienia konkretnych dolegliwości. 

Rozbudowane zagadnienie profilaktyki

Często o wiele lepiej jest podjąć stosowne działania nawet generując koszty finansowe lub poświęcając na to sporo czasu, niż pominąć całkowicie ten aspekt i zdecydować się na ryzyko związane z możliwością zachorowania. Choroba nie zawsze jest łatwa i przyjemna w leczeniu, nie mamy też gwarancji, że w ogóle da się jej pozbyć. Trzeba więc w porę zająć się wdrażaniem działań zapobiegawczych.

Zdrowe serce – dieta i aktywność fizyczna

Podstawowe „elementy” profilaktyki to dieta, ruch, unikanie pewnych czynników bezpośrednio wywołujących chorobę. Jak się okazuje, np. w profilaktyce chorób serca na główną linię wysuwa się odpowiednie żywienie. Dieta zdrowa dla serca powinna być skonstruowana pod okiem lekarza kardiologa. Musi uwzględniać nie tylko bezpośrednie zalecenia żywieniowe związane z chorobą serca, na jaką cierpi pacjent, ale też uwzględniać np. pozostałe schorzenia, ewentualne alergie, niedobory i nadmiary różnych składników odżywczych w organizmie, a także – w ostateczności – preferencje żywieniowe.

Niejednokrotnie wymaga to wielu zmian i prób, jak również sprawdzania dostępności różnych produktów w sklepach. Nieraz trzeba zrezygnować z gotowych rzeczy i zacząć samodzielnie przyrządzać niektóre potrawy, żeby np. uniknąć dodatkowego przetwarzania lub składników pochodzących z nieznanych źródeł, chemicznych uzdatniaczy i wielu innych tego typu dodatków. Dietę trzeba sobie urozmaicać, więc nie wystarczy ułożenie jednego jadłospisu z bezpiecznych produktów, najlepiej mieć ich kilka. Dzięki temu jedzenie będzie w dalszym ciągu przyjemnością, a przy okazji okaże się zdrowe dla serca.

Zdrowa dieta dla serca

Niektóre produkty są zalecane ogólnie dla osób z różnymi problemami zdrowotnymi, inne wydają się wręcz idealne dla ludzi chorych na serce. Unikać trzeba wszelkich składników mogących wpłynąć na krzepliwość krwi, czyli na jej zbytnie rozrzedzanie bądź zagęszczanie. Godne polecenia są na przykład warzywa strączkowe, które oprócz walorów tyczących się bezpośrednio serca zawierają również błonnik regulujący gospodarkę wydalniczą organizmu.

Bardzo zdrowe są kasze, przy czym można odkryć, jak smaczne są to produkty i jak wiele dań można z nich przyrządzić z wykorzystaniem wyłącznie przypraw i ziół. Dieta zdrowa dla serca nie zawiera bowiem soli i nie można jej dodawać do potraw (co najwyżej znikome ilości, ale najlepiej w ogóle wyeliminować sól). Tak samo niezbyt wskazany jest cukier.

Często całkowicie usuwa się go z diety podobnie jak użycie soli, ewentualnie można używać słodziku bądź przyzwyczaić się do innego niż dotychczas smaku herbaty, kawy, dodatków, deserów itd. Jest to na początku być może trudne, ale później staje się przyzwyczajeniem do tego stopnia, że obecność w diecie dawnych składników bywa nieznośna i wywołuje przekonanie, że jemy rzeczy bardzo niezdrowe. To dobry objaw – dokładnie o takie coś chodzi w profilaktyce.

Powiązane wpisy