Kwas foliowy a choroby serca

kwas-foliowy-a-choroby-serca

Kwas foliowy to jedna z najbardziej pożytecznych dla organizmu substancji. Warto znaleźć miejsce w diecie na choćby niewielką zawartość tego składnika, bo służy poprawie zdrowia wielu układów i jest bardzo przydatny w profilaktyce poważnych schorzeń. Suplementacja kwasu foliowego w sposób szczególnie intensywny niezbędna jest podczas ciąży, stąd preparaty zawierające tę substancję jako pojedynczy składnik lub towarzyszący innym, podobnie ważnym zapisuje się praktycznie wszystkim przyszłym mamom – chodzi o zabezpieczenie powstającego płodu przed niewłaściwym rozwojem układu nerwowego. U dzieci i dorosłych doposażanie w kwas foliowy może zapobiec między innymi chorobom serca i układu krążenia.

Kwas foliowy na serce i nie tylko

Skuteczną profilaktykę z wykorzystaniem kwasu foliowego warto zacząć jak najwcześniej, dzięki czemu nie zdąży rozwinąć się żadna z groźnych chorób. Może to być o tyle trudne, że wspomniana witamina nie jest samodzielnie produkowana przez organizm, a poza tym jest dość wrażliwa na wszelkie sposoby przetwarzania żywności za pomocą wysokich temperatur. Oznacza to w praktyce, że należy spożywać głównie surowe warzywa i owoce, a inne produkty delikatnie przetwarzać. Zbudowanie diety z chęcią doposażenia organizmu  w kwas foliowy powinno skupić się na:

  • warzywach zielonych – sporą zawartość kwasu foliowego mają na przykład szparagi, brokuły, szpinak, koper, cebula i por, sałata, kapusta pekińska.
  • surowej wątrobie – można spożywać wątrobę wieprzową, wołową, w zależności od upodobań, kluczem jest jej odpowiednie przyrządzenie.
  • owocach cytrusowych – są świetne, bo nie wymagają żadnego przetwarzania, nadają się na przekąskę, mogą być składnikiem sałatek, dodatkiem do ciast itd.
  •  innym warzywom, takim jak papryka czy soja, co zapewnia korzyści również wegetarianom i weganom.
  •  jajkach kurzych.

Kwas foliowy a serce

Zbilansowana dieta i zwracanie uwagi na zawartość witamin różnego typu najczęściej wystarczają do utrzymywania właściwego poziomu kwasu foliowego w organizmie. Problemy zaczynają się jednak w momencie powstania znaczących zaniedbań dietetycznych lub rozwoju choroby. Na niedobór tej witaminy z grupy B mogą narzekać np. osoby pijące regularnie alkohol lub uzależnione od palenia papierosów. Często również poważnym utrudnieniem staje się często spotykana dolegliwość – niedoczynność tarczycy. Z uwagi na możliwość wypłukiwania pewnych składników z organizmu przez leki może być konieczne suplementowanie kwasem foliowym z polecenia lekarza.

Wykrycie problemów z właściwą zawartością kwasu foliowego w organizmie oznacza konieczność szybkiej reakcji. Dzięki spożywaniu produktów zawierających tę witaminę lub odpowiednich suplementów, chronimy zdrowie serca i układu krążenia. Kwas foliowy jest ważnym składnikiem w profilaktyce zatorów i zawałów mięśnia sercowego. Ponieważ wpływa na produkcję erytrocytów, poprawia jakość krążenia i zapobiega powstawaniu obrzęków, żylaków, zakrzepicy i konsekwencji tych dolegliwości. Ma również znaczenie podczas zapobiegania rozwojowi różnych nowotworów.